Legendarny Jelcz „ogórek”
folia w sprayu
Każdy ze starszego pokolenia pamięta autobus malowany na kremowo i czerwono, który jeździł ulicami miast w latach 60. i 70.
Jelcz 272 Mex, potocznie nazywany „ogórkiem” ze względu na obły kształt nadwozia, to dziś prawdziwa gratka dla fanów motoryzacji PRL-u. Jelcz 272 Mex wyjeżdżał z fabryki w latach 1963-1977.
Produkowany był przez polską firmę Jelcz, w Jelczu, w pobliżu Oławy na licencji Skody. Miał to być pojazd komunikacji miejskiej, który zastąpi wysłużone i konstrukcyjnie przestarzałe SAN-y oraz pomieści dużą liczbę osób.
Legendarny ogórek był autobusem wytrzymałym konstrukcyjnie. Do tego wyróżniał się bardzo dobrym przyspieszeniem i świetnymi osiągami jak na tamte czasy.
Przez niemalże 20 lat do Warszawy dostarczono prawie 1800 sztuk tych pojazdów, które jeździły ulicami aż do 1983 roku. Niestety do dziś w całym kraju zachowały się tylko 3 egzemplarze Jelcza „ogórka”.
Dwa z nich należą do stowarzyszeń miłośników komunikacji, a jeden do prywatnego kolekcjonera. Gdziekolwiek się pojawi, wywołuje zainteresowanie i entuzjazm przechodniów.